Elif Şafak- Firarperest Kitap İncelemesi

Haziran 25, 2016

Merhabalar... Haziran ayında ilk okuduğum kitap Elif Şafak'ın Firarperest kitabı olsa da blogumla pek ilgilenemediğim için şimdi incelemesini yapıyorum... İncelemelerimi geç yapmamın bir sebebi daha var bir kitabı okuduktan sonra o kitap hakkında tam olarak doğru fikirlere ulaşamayabiliyorum. Ama biraz zaman verince tam olarak fikrimi beyan ediyorum. :)


Öncelikle kitabın kapağı çok güzel. Resimde gördüğünüz kapak resmi incecik ve içinde biraz daha kalın bir kitap kapağı var. :( Detaylı olarak çekip göndermek istesem de şu an kitabımı bir arkadaşıma okuması için ödünç verdiğimden dolayı gösteremiyorum. Elif Şafak'ın bir resmi kitabın ortasında çok üzgün, mutsuz bir şekilde duruyor. Bu resim bence kitaba hiç yakışmamış. Çünkü kitaptaki yazılar öyle bunalıma sokacak türden değildi.

Arka Kapak Yazısına Bakalım:

İnsan ki eşrefi mahlukattır, içindeki semavi özü keşfetmekle yükümlüdür.

Çıkacaksın yollara, kendine doğru git gidebildiğin kadar. Keşif boynumuzun borcudur. Kendimizi keşfetmek, aşkı keşfetmek, dünyayı keşfetmek, Öteki'ni keşfetmek... 
(…)

Çakılı kalmamak sırf alışkanlıklardan ötürü demir attığın koylara. Çıkmak oralardan, geçmek dalgakıranların beri tarafına, bilmediğin memleketlere varmak, tatmadığın yemekler yemek, sözlerini anlamadığın şarkılarla içlenmek, risk almak, dağılmak ve parçalanmak ve hasret çekmek buram buram, gurbetin tadına bakmak ve kendini yabancının gözünden görmek, şaşırmak yeniden, şaşırmak bir çocuk gibi dünyanın hallerine, çeşitliliğine, güzelliğine, acımasızlıklarına... şaşırmak ölene kadar... şaşırma kabiliyetini hiç yitirmemek... budur son tahlilde Âdemoğullarına, Havvakızlarına kendilerini keşfettirten serüven. 
Gelelim kitap neyi anlatıyor?

Elif Şafak kitabında denemelerini birleştirmiş. Bu kitaba en iyi uyuşan isim de olsa olsa 'Firarperest' olurdu. Yazarımız, kitabında genellikle kadın- erkek eşitliğinin olmadığından yakınmış. Hatta hafifçe feminizm tutum sergilemiş. Ama ben bu kitapta şunu görüyorum, yazar hiçbir zaman erkekleri kötülememiş. Asıl kadınlara kızmış. Neden derseniz kendileri de kadın olduğu halde çevresindeki kadınların dertlerini sıkıntılarını anlamadıkları için. Hatta yazar kadınlar arasında bir çekememezlik durumunun olduğundan bahsediyor. O kadar ki bu çekememezliğin kadın yazarlar arasında da olduğunu söylüyor. Kitapta bahsedilen ikinci bir konu ise ilişkilerdeki sorunlar. Yazar kadın- erkek ilişkisindeki sorunlardan da çok fazla yakınmış.


Kitabın içinde birçok resim var. Bu resimler her bir denemeye özgü çizilmiş. Çizen kişi ise ressam M. K. Perker. Ben resimleri oldukça beğendim, hepsi de denemelerle uyuşan çok anlamlı resimler.


Kitapta en fazla bu satırları beğendim. Bunun dışında dostlukla ilgili bir yazısı daha vardı. Şu an tam olarak hatırlamıyorum. O yazı da çok güzeldi.

Kitaptaki denemeleri ilk başlarda çok beğenmiştim. Özellikle 'Edep yahu edep, bugün bir iyilik yap.' sözü çok güzeldi. Ama sonrasında hem sözlerin hem de konuların birbirini tekrarladığını gözlemledim. Yazar sürekli kadın- erkek konusunu ele alıyor ve bu bir zaman sonra sıkıcı geliyor. 


 Kitapta gözlemlediğim bir diğer özellik ise Elif Şafak sürekli tanınan kişilerden örnek vermiş ancak hiç Türk yazarlardan örnek göstermemiş. Bana göre bu güzel bir şey değil. Denemelerinde de genel olarak zaten farklı ülkelerde yaşadıklarını ele almış. Diğer ülkelerle ülkemizi kıyaslamış. Sonrasında Türkiye'yi diğer ülkelerden üstün tutsa da bence biraz özenmişlik hissi yarattı...
 Yine de içindeki bazı sözler ve ilk baştaki konular ilgimi çekti. Daha sonrasında ise konular sıradanlaştı ve okumaktan sıkıldım ama kitap incelememi yapmak için okumaya devam ettim.

Son olarak kitap bence çerezlik bir kitap. Kitap okumaktan sıkılırsınız ya da seyahatlerinizde okumak istersiniz işte böyle zamanlarda bu kitabı okuyabilirsiniz.


Sayfa Sayısı: 236
Baskı Yılı: 2015
Dili: Türkçe
Yayınevi: Doğan Kitap

                                                                Verdiğim Puan: 2

Bunları Beğenebilirsiniz

3 yorum